Дизайн відіграє чи не ключову роль у сприйнятті простору та речей. Він може бути не лише красивим, а й змістовним. В народному мистецтві цю змістовність створюють собою орнаменти та символи. Нам стало цікаво, чи є серед учасників Всеукраїнського конкурсу дизайну під назвою Ukrainian Design: The Very Best Of, який відбувся цього літа, ті, хто використав таку символіку. Скажемо одразу, цих робіт небагато, однак дещо розшукали…
Графічний дизайн
Фірмовий стиль
Серед фірмового стилю компаній простотою та лаконізмом відзначився дизайн лого Всеукраїнського благодійного фонду “Дорога майбутнього”, яку розробило бюро графічного дизайну “Артіль Артемових”. Як кажуть самі дизайнери, вони з самого початку мали за мету розробити символ на основі українських традиційних мотивів та який би відповідав назві й головним напрямкам роботи фонду, а саме: організація етнічних, екологічних та мистецьких фестивалів для дітей, освітніх майстерень та тренінгів для молоді й вчителів, адресна благодійна допомога хворим діткам і закладам для дітей, позбавлених батьківської опіки, тощо. Ідея запропонованого лого – рушник, оздоблений фігурками людей, що тримаються за руки. Завдяки своїй формі, рушник завжди асоціюється з дорогою та життям. Він символізує чистоту, очищення, святість і великодушність, захищає від усіх бід. Протягом століть рушник відігравав важливу роль в усіх ритуальних заходах: народження, хрещення, весілля, проводи у далеку дорогу чи на війну. Рушник – символ побажання щасливої долі та спогадів про домівку, також є талісманом удачі. Ідея рушника підсилюється продовженням лого на зворотньому боці візитної картки, у такий спосіб символізуючи дорогу майбутнього.
Логотип та фірмовий стиль для словацької компанії Yukka, що виробляє фруктові букети та цукерки зі свіжих фруктів, розроблені Дариною Подольцевою. За основу дизайну взято стилізоване зображення такого букету згори. А сам букет дуже нагадує давній символ дерева життя, що часто знаходимо на старовинних українських рушниках та писанках.
Strix – новий бренд одягу з національними мотивами. Агенство Yarche digital розробило узори на основі Петриківського розпису і використало у фірмовій продукції цієї компанії.
Дизайн та ілюстрації книг
Народні мотиви чітко проглядаються у дизайні обкладинок поетичної антології в двох томах “Червоне і Чорне | Чорне і Червоне. 100 українських поеток і 100 українських поетів ХХ сторіччя”, видане видавництвом “Навчальна книга – Богдан” у 2011 році. Обсяг книг: “жіночий” том – 1344 сторінки; “чоловічий” том – 1376 сторінок. Оздобити обкладинки таких об’ємних книг довірили творчій майстерні “АҐРАФКА”.
Дизайн афіш та плакатів
Євгенія Хоменко у роботі “Код нації” спробувала відповідно стилізувати QR-код.
Промисловий дизайн
Предметний дизайн
Леся Орлова створила нову інтерпретацію вишиванки. Вишивка тепер існує окремо від сорочки як елемент, що легко знімається, й при цьому підходить під будь-яку сорочку з вашого гардеробу. Крім того, тепер ви перете сорочку із впевненістю, що ваша вишивка не полиняє і не втратить свій колір. Звісно, з таким підходом до вишивки
Декор в інтер’єрі
Макет-діорама “Український хутір ХІХ століття” прямісінько під вашими ногами, у вашій підлозі. Такий арт-об’єкт створила архітектурно-макетна майстерня “3Dmaket”. За основу взяли класичну схему поселенння на території центральної України з побутовими сценами із життя. Макет виготовлений повністю вручну з використанням натуральних та штучних матеріалів (дерево, пластик, тощо). Маштаб 1:87. Розмір – 240 х 90 см. Також використана внутрішня підсвітка. Розміщення макету в підлозі вітальні під склом.
Київський дизайнер Сергій Сунцов вирішив взятися за предметний дизайн й надати звичним керамічним кухликам особливої форми, а відомій макітрі для тертя маку іншого призначення – освітлення простору.
Лада Таланчук та Богдана Якимчук створили колекцію авторських тканин для декорування приміщень. Застосовано такі техніки обробки тканин: ручне фарбування, вільний розпис, витинанка, аплікація, вишивка.
Зоя Олефір створила гіпсове панно “Червоне лоскуття”. За кольористикою нагадує гетьманський стиль чи одяг шляхтянок. Панно зроблене з гіпсу, посиленого домішками. Його розмір: 1.52 x 1.52 метри. Рельєфне різьблення по гіпсу робила вручну. Покривала акриловими фарбами та робила позолочення металізованою фарбою. Сукупність технологічних прийомів створило вінтажний ефект.
Студія графічного дизайну Юрка Гуцуляка створила подушку з фотовідбитком розкиданого сіна. “Сіно” в інтер’єрі, за словами автора ідеї, надасть природності та еко забарвлення будь-якому сучасному інтер’єру.
Дизайн середовища
Даша Стьопічева ілюстрацією оформила вітрину київського магазину одягу “Invoga”. Тема ілюстрації – ліс із фантастичними тваринами, але напрочуд орнаментальний.
Студенський дизайн
Андрій Бондар розробив рекламний буклет кафедри графічного дизайну. За його словами, за основу проекта він взяв природу як джерело натхнення, пошуку креативних ідей та божественних, вічних фігур. Зокрема, в оформленні буклету чітко проглядається шестипелюсткова розета, якою здавна оздоблювали сволоки та скрині, а також інші вироби народного мистецтва.
Хто ще не бачив, радимо переглянути матеріали про постмодерну хатинку гончаря та готель у формі копиці сіна.
Катерина Качур, “Рукотвори”