03 Чер 2012 22:06 Огляди

“Мої орнаменти – мої думки” – Адавіє Ефендієва (Крим)

“Мої орнаменти – мої думки” – Адавіє Ефендієва (Крим)

В Криму здавна існували цехові об’єднання вишивальників “кезаджів”, які обслуговували ханський двір, знать і духівництво. Частину їхньої продукції також експортували у країни Середземномор’я, Малу Азію, Росію. Вироби кінця XIX – початку XX століть відрізнялися розмаїтістю технік і високим рівнем виконання. Однак, вже у 20-ті роки ХХ століття традиційні ремесла переживають серйозну кризу, викликану суспільно-політичною ситуацією, страшним голодом у Криму 1921-1922 роках.

В 1930-х роках мистецтво вишивки зі сфери домашнього ремесла переходить у сферу промислової кооперації. У великих містах Криму створюються художньо-кустарні артілі, що займаються випуском традиційної продукції на експорт. В одній з таких артілей в Кезльові (татарська назва міста Євпаторії – авт.) працювала видатна художниця-орнаменталістка, майстер вишивки Адавіє Ефендієва (1879-1944). Її фото висить між постатями інших видатних кримських татарів на стіні етнографічного музею на території комплексу “Текіє Дервішів” у Євпаторії. Глибокий та впевнений погляд цієї жінки привернув до себе мою увагу та підштовхнув дізнатися про неї більше.

Адавіє Ефендієва (1879-1944) - майстер золотого шиття євпаторійської артілі "Ескі Орьнек". На фото 1935 рік.

Народилася Адавіє Ефендієва в Євпаторії 1879 року. Секрети майстерності створення узорів перейняла від своєї бабусі, талановитої і вмілої майстрині; весь одяг в домі батька Адавії був творінням її рук. З чотирирічного віку Адавіє всього навчалася у бабусі, поступово оволодіваючи секретами ткацтва і мистецтва вишивки. У 12 років вона вперше сіла за станок для вишивки (кергеф). В 16 років батько купив Адавії ткацький верстат (токума тезьяси) і запросив для її навчання майстра з ткацтва. Батько високо цінив народне мистецтво і не шкодував грошей для навчання доньки.

В досконалості оволодівши технікою традиційної вишивки і ткацтва, Адавіє почала створювати неповторні витвори мистецтва. В 1928 році краєзнавча секція при Євпаторійському музеї запросила її викладати членам секції техніку національної вишивки. В 1930 році Адавіє Ефендієва стала артільною робітницею, а потім інструктором вишивки в артілі “Ескі орьнек”. Ефендієва дала виробництву понад 200 малюнків, які чітко відображували кримськотатарське орнаментальне мистецтво степного Криму. Малюнки Ефендієвої вперше експонувалися в 1935 році на Московській виставці майстрів народного мистецтва татар і караїмів Криму, а також на І Всеросійській виставці самодіяльності в образотворчому мистецтві.

Панно "Дерево життя". Автор орнаменту - Адавіє Ефендієва. Твір зліва виконала - Лєра Муратшаєва (папір, акварель, акрил), справа - Едіє Халілова (вишивка)

Панно "Діль пуш". Автор орнаменту - Адавіє Ефендієва. Твір зліва виконала - Лєра Муратшаєва (папір, акварель, акрил), справа - Юлія Тулупова (льон, золота нитка)

Твори сучасних майстрів

Твори сучасних майстрів

З 1930 по 1937 роки Адавіє Ефендієва створила понад півтисячі орнаментальних композицій, якими користувалися всі артілі Криму. По малюнках майстрині вироблялася експортна продукція. Швейні вироби і вироби з орнаментами Ефендієвої експонувалися в Європі й Америці. Характерні риси творчості видатної художниці – чіткість малюнка. “Мої орнаменти – мої думки”, – говорила А.Ефендієва про свої композиції. Адавіє Ефендієва померла 1944 року під Самаркандом (місто в Узбекистані), не витримавши довгої дороги у заслання…

Катерина Качур, за матеріалами етнографічного музею на території комплексу “Текіє Дервішів” (Євпаторія, Крим) та crimeancraft.qirim.org