Шукаємо приміщення у центрі Києва Більше не показуватиX

Фрагменти скульптур у Буші замуровують у вигрібні ями

Фрагменти скульптур у Буші замуровують у вигрібні ями

Українські скульптори можуть забрати свої роботи з Буші та Ямполя Вінницької області, якщо їх надалі будуть розбивати чи красти. Скаржаться, за останні кілька років вже ушкодили близько 20 творів в історико-культурному комплексі «Буша» під відкритим небом.

Возлюби ближнього" як підмурок туалетуДо прикладу, елементи скульптури Олексія Альошкіна «Крісло патріарха» «Рукотвори» знайшли у фундаменті вигрібної ями за маєтком одного з представників місцевої еліти. У підмурок заклали уламок кам'яного поручня твору з написом «Возлюби ближнього як самого себе».

Серед ушкоджених або повалених скульптура одеського майстра Кліма Степанова, «Мурафа» його батька Миколи Степанова, ангел Георгія Чуєнка, робота Георгія Матвієнка, скульптури молодих авторів та ще кілька творів родини Олексія Альошкіна.

Скульптори скаржаться, що їхні роботи позміщували з тих місць, де вони їх виставляли на симпозіумах. Хоча на це вони потратили немало творчих сил. Свого часу сперечалися, де краще ставити. Кажуть, зараз керівництву слід було просто звільнити майданчик у центрі Буші під свої потреби.

Перші скульптори в Буші — небажані гості

Останні кілька років першу генерацію скульпторів, які створили своєю працею комплекс у Буші, на симпозіуми не кличуть. Востаннє вони творили 2002 року. «Нас не запрошують, бо ми постійно знаходимо якісь недоліки», — каже Олексій Альошкін.

Й самі скульптори не хочуть там працювати, коли бачать, що роботи нікому не потрібні. «Ми віддали їх на зберігання, а не для того, щоб їх нищили. Забрати скульптури з комплексу — останній крок. Але ми до нього можемо вдатися, якщо нічого не зміниться», — наголошує Альошкін.

Зі слів митця, люди в Буші не усвідомлюють цінності робіт. Адже, в Європі кубометр каменю коштує 4 тисячі євро. А робота скульптора вартує кількох десятків, ба навіть сотень тисяч. Бо ж вартість не лише має компенсувати тяжку працю, а й дозволити митцю прожити після того хоча б 3 місяці.

Ямпіль «не пасе задніх»

В місцевому парку скульптур пропала робота відомого скульптора Юрія Багаліки «Зустріч Марії та Єлизавети». Твір Людмили Альошкіної «Жорна», присвячений Голодомору, розкидали й побили. Роботу Юлія Сінкевича «Прометей» перекинули. Мабуть завадила їздити автомобілям — кажуть майстри. Зараз у парку, де раніше не було руху, відсунули квіткові клумби з дороги і продають алкогольні напої. Будь-яке фіксування розваг на фотоапарати публіка сприймає болісно.

Скульптурний комплекс під відкритим небом у селищі Буша на Вінничині є найбільшим в Україні. З 1986 року на більш ніж 20-ти симпозіумах митці створили близько двохсот унікальних творів з каменя-пісковика.

Парк у Ямполі налічує близько 20-ти робіт відомих скульпторів.

Богдан Гдаль, «Рукотвори»

Якщо Ви знайшли помилку в тексті, виділіть її і натисніть Ctrl + Enter

34 відгуків

  1. сашко бо-гі коментує:

    Бушу потворять вже не першій рік і досить успішно, перетворюючи її культурні та природні цінності на оздоблення для відпочинку місцевих нуворіші та вінницько-могилівських можновладців. Якшо там не поміняють керівництво на професіонала, шо вболіватиме за справу, будемо мати великий шашлично-пивний комплекс. Ганьба!!!

  2. Лев коментує:

    Дуже шкода. Хочеться поїхати та натерти там всім писок!

    Але.... перед тим, як свинопасові дарувати те, чим пишається панство, потрібно того свинопаса- хама хоч трохи якось просвітити. А так — розкидали ті митці бісер перед свиньми та й годі!

    Теж саме я вже читав на сайті Блеки про замки та храми України. Як свинопасові треба клуню мурувати, то нічого святого нема — все культурне та історичне надбання зруйнує та розтащить.

    От цікаво — оті всі скульптури якось у правовому сенсі захищені? Створено якийсь фонд чи парк? На баланс їх хто-небудь де-небудь поставив? Якшо ні, то варто тим художникам негайно забирати твори, бо свині все зруйнують та попсують. А якшо да, то треба подавати у прокуратуру, відкривати справу, надати їй розголосу і якшо і не вийде когось посадити, але пустити серед місцевих остраху за можливу відповідальність.

    • Богдан коментує:

      А нема кому той писок терти. Ну натреш директору. І шо? Не зрозуміє всеодно, а шо натерли. Шанувати будуть, коли той парк обнесуть триметровою огорожею і за вхід тре буде платити 30 грн..

      • Лев коментує:

        Або якшо в когось ото знайти чи скульптури, чи їх рештки та посадити за розкрадання, або хоч умовно дати. Оце одразу зрозуміють.

        • Богдан Гдаль коментує:

          Ну це теоретичні думки на тему розвитку подій.

          Реальним наразі є побоювання майстрів.. Виходить шо вони витрачали свою енергію в порожнечу..

    • Василь коментує:

      Директор Державного історико-культурного заповідника О.Пірняк є вчителем фізкультури. Спершу він організував розчищення бульдозером площі під сільський стадіон, а потім на тому місці постав центр цього заповідника. І на тому екс-стадіоні зараз навіть якісь археологічні розкопки проводять.... Тут справа не в свинстві. Свиня до такого б не додумалася.

  3. Лев коментує:

    Та так і виходить. А ті, шо робили скульптури для парку Володимирська гірка у Києві? Так само : поряд з гуртожитком медінституту лежать повалені величезнющі паркові скульптури! У центрі Києва! Комусь до цього є справа? Наш народ ще не доріс до того, аби йому, як спільноті, художники дарували свої твори. Нехай забирають та краще продадуть справжнім поціновувачам. Це краще, ніж вандали вщент зруйнують.

    • Богдан Гдаль коментує:

      Скульптури дітей того скульптора, шо в Буші виставив роботи, на Оболоні у Києві теж є. Так їх і тут не обділили увагою. Пообмальовували фарбою.. Це не значить, що саме цього скульптора. Я продовжую твою тему про загальне ставлення.

  4. Стреленко Віталій коментує:

    Хлопці, не сперечайтеся даремно. Ви самі розумієте чудовоя. що поки при владі черновецькі і ко то все буде продовжуватись. На жаль світом править самі знаєте хто і питання місця проживання чергового олігарха, який бачить себе богом на своїй землі принципового значення НЕ МАЄ!

    • Богдан Гдаль коментує:

      Та я би так не узагальнював 🙂

    • Лев коментує:

      Та я б теж так не узагальнював : я так розумію, шо саме у Буші та Ямполі олігархів немає, а ті крутелики місцеві, шо до вандалізму долучаються, не «черновецькі» та не «самі знаєте хто», а суто наше, українське, вигодоване бидло. От «самі знаєте хто», якшо б шось і зробили, так це : вкрали б і дуже задорого спродали б закордон, або олігархам (а вони — ті твори — таки мають добряче коштувати). Тільки наше, тубільське, хамло може витвір мистецтва покласти у вигрібну яму, а потім на теє мистецтво серти в прямому сенсі. Нє, не тільки наше — москалі такі самі, але це не втішає.

      • Богдан Гдаль коментує:

        Все ще простіше. Хтось у давніх символах бачить бісів, хтось не любить директора музею, а хтось вважає, шо пити пиво зі скульптурами — це нормально..

  5. Юрій коментує:

    Не від усіх скульптур я в захваті, але ж там і природа страждає. А казав начальник Віноблагролісу Вдовцов, що зробить там «райський куточок»... От і роблять.

  6. сашко бо-гі коментує:

    підкидаю соціально-бізнесову ідею!

    туристичним агенціям організувати "Тури Ганьби!!! ", де б цікавий екскурсовод не без почуття гумору та сатири водив свідомих людей по таких місцях та розповідав історії знищення природи та культури. думаю цих місць в нашій державі вдосталь, як чорнозему)))

    ... сидить компанія жлобів бухає в Гайдамацькому Яру, а тут екскурсія... і все називають своїми іменами. шо нє?

  7. Олексій коментує:

    Досить писками теревенити... Я надіюсь, ті хто писав відгуки (особливо Лев) хоча б були в Буші? Приїздіть та подивіться... По-перше майстри приїжджають сюди на пленери по запрошенню, але за власним бажанням, розуміючи, що скульптури будуть стояти під відкритим небом на великій території... По-друге, треба поцікавитись, яке у заповідника фінансування, чи достатньо коштів для солідної охорони, або триметрової огорожі... Наскільки я знаю (я останні два роки проживаю у Буші), територія заповідника 7га. Цікаво, скільки треба людей для охорони такої території. А тим хто хотів натерти пику, приїжджайте будемо охороняти.

    • сашко бо-гі коментує:

      а гроші на єврочерепицю, якою бушанську вежу стерли з лиця землі своїм несмаком де знайшли!?!?! а на «затишні столики для побухать» у Гайдамацькому Яру!?!?! а на туподах над скельним храмом!?!?

      на черзі євротуалети та мангали!!!

      ага, готуйтесь до ганьбатуризму!!!

  8. Олексій коментує:

    У тому то й річ, що покрити вежу наприклад очеретом, або хоча б керамічною черепицею було б значно дорожче. До того ж, не порівнюйте 100 м кв. крівлі з 7 га території, яку пропонують обнести триметровим парканом... Крім того, не забувайте, заповідник державний, і якщо гроші в бюджеті на реставрацію передбачені, то на розширення штату до кількох десятків охоронців їх ніколи й не передбачать...

    А що стосується Гайдамацького Яру, то у нього геть інше керівництво, і до Історико-культурного заповідника геологічний заповідник відношення не має.

    Між іншим, ви напевно давно були у Гайдамацькому... машинами там уже більше року не їздять, старий міст замінили новим і взагалі там завжди чисто... а «побухать», якщо хтось захоче, то зробить це і без столиків, а от культурно відпочити зі столиками значно зручніше.

  9. сашко бо-гі коментує:

    дякую шо на мою гарячу реакцію спромоглись відповісти дуже помірно, сподіваюсь це не самовпевненість)

    але принципове питання зовсім не в грошах, а у РОЗУМІННІ ТА ВІДНОШЕННІ до історії самої Буші, до історії скульптурних пленерів, скульптур та самих авторів!!!

    ганебне відношення видає повне нерозуміння!

    при чому тут гроші?

    ...хоча про них теж можна говорити...

    • Олексій коментує:

      Ну, такі у нас люди... У мене по сусідству дід, і досі не розуміє чому сюди люди їздять і чим тут милуватись (нагадаю, я уже 2 роки проживаю у Буші). Якщо дивитись в загальному, то завжди будуть ті хто творять, і ті хто руйнують, ті хто поважають історію та мову, і ті кому до них байдуже...

      А от питання захисту конкретно творів мистецтва, які знаходяться в Буші та Ямполі (про що йшлося в статті), напряму пов'язані з грошима, саме тому я так довго писав про матеріальне...

  10. сашко бо-гі коментує:

    та нє!!!!

    дід якраз скорше вийде на захист тих скульптур ніж ті, кому то по службі належить.

    не думаю, шо там вночі з'являється інший хазяїн і перекидає переставляє, відрізає шматки скульптур. не думаю, шо місцева молодь чи діди настільки не поважали б, чи не боялися б того хазяїна, шо зара керує ситуацією, якби він дійсно опікувався тим всім.

    якшо ви живете два роки в Буші і не байдужі до подій, то ми маємо почути від вас всю правду і підводні течії.

    ... про гроші ше рано)))

    • Олексій коментує:

      Для того, щоб розповісти правду (я так зрозумів про хазяїна), треба хоча б належати до штату заповідника, інакше то будуть плітки…

      А як сторонній спостерігач можу сказати, що скульптури дійсно інколи бувають повалені, але їх встановлюють назад, і не думаю що то в хазяїна розвага така – вночі валити, а вдень встановлювати... Знаю точно, що у школі проводяться виховні години, щодо шанобливого ставлення до скульптур, особливо після чергового випадку вандалізму…

      • сашко бо-гі коментує:

        ех, і Ви там не хазяїн(((

        «встановити скульптуру назад» — це якраз і є максимум роботи місцевих відповідальних!!! і якраз тому ми тут і говоримо про РОЗУМІННЯ, і з цього профпридатність, про паплюження культури і природи, і з цього про мотивацію і гроші))

        бо скульптура експонується, а не просто піднімається і переставляється з місця на місце, а парк скульптур, то взагалі тонка річ, яку треба не просто обходити ввечері з рушницею, а творчо розвивати! про вірну передачу історичного в Буші, то взагалі промовчу...

        ... ну, і про нарізку творів на плитку для вигрібних ям, також промовчу!!!

        а, таке питання, якшо можна, шо вас привабило в Буші на переселення? і чи не поввязані Ви особисто з мистецтвом?

        • Олексій коментує:

          Ні, не хазяїн...

          Бути хазяїном (навіть просто по відчуттям), такого заповідника, то дуже невдячна справа – ніхто не бачить скільки праці вкладено, а от недоліки обговорюють усі – навіть ті, хто, як то кажуть, чув дзвін...

          Мені б, наприклад, уже було б боязко, як Ви кажете, творчо розвивати парк скульптур. Ну, самі розсудіть, скульптори навіть сперечались де ставити свої скульптури (посилання на статтю), а тут я якусь свою творчу забаганку утну – квіти посаджу чи що, які не відповідатимуть тематиці скульптури… Одразу напевно в неті висміють… Але це так – роздуми.

          Можливо Ви, щось інше мали на увазі під творчим розвитком, – поділіться…

          А взагалі, ви у Буші, такий же хазяїн, як і я і кожен хто тут приймає участь у обговоренні, тому беріть відпустку, приїжджайте і «спасайте» Бушу… І не варто думати що місцевим жителям це зробити легше – та ж суєта… І крім обговорень нічого у нас, нажаль, більше не виходить

          Стосовно мого переселення та інформації про мене, то я не хотів би, щоб це світилось у цьому обговоренні, але можу відповісти на вашу скриньку, якщо дасте адресу:)

  11. сашко бо-гі коментує:

    складається враження, шо Вас там все в принципі влаштовує(

    і всьому є виправдання, і вагомі об'єктивні причини, і «не говоріть, а самі зробіть»...

    робити мають ті кому це доручено, а от говорити про проблеми, а не мовчати, повинні всі кому цікава Буша. може тоді і з'являться виконавці, шо будуть працювати більш професійно.

    творчо розвивати парк можливо тільки за умови творчої особистості на посаді директора або в команді управлінців парку. тому обговорювати тут «творчі версії» немає сенсу.

    але перший творчий крок ви вже підказали — запросити професійного скульптора або архітектора, який зміг би хоча б грамотно заекспонувати скульптури.

    другий крок запропонував би я — залучати громаду села до існування парку, як емоційно, шоб парк став ближче до життя селян (сама історія села цього вимагає), так і прагматично, продумати організаційно, яким чином місцеві люди могли заробити НЕлишню копійку (тоді з'являться хазяї)

    моя скриня: dodomu@moksha.in.ua

  12. Василь коментує:

    Я не розумію одне — де фундаменти бушанської фортеці величезної, яку за офіційною версією аж три дні штурмувлало 16 тисяч відбурного війська? Адже фундаменти фортечні дуже глибокі і широкі і вони не гниють...

Додати відгук

ОголошенняЯк замовити
Terra Incognita: подорожі, активний туризм, екскурсії Україною Творча майстерня Олександри Теліженко

Підпишіться на розсилкуЗгорнути
1131 людина вже підписалася
Що нового?Всі новини
Наші новини на Google+
Новини проектуДивитися всі
Свіжі відгуки
Рукотвори, 2009-2016.Власниками дописів, світлин або видива є його автори.
Вітаємо поширення змісту з обов’язковим посиланням на джерело.
Проект працює на двигунці Wordpress
Утнув та оздобив: Богдан Гдаль
Facebook livejournal RSS/Feed

Повідомте про помилку

Увага! Слід заповнити всі поля!
Email-адреса має бути справжньою!

Первинний текст:

Ваше виправлення:

Ваше ім’я:

Ваша email-адреса:

Надіслати
Закрити