12 Лис 2015 17:05 Огляди

Мистецькі рефлексії в кераміці Лесі Падун

Мистецькі рефлексії в кераміці Лесі Падун

Днями Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному та Національний музей українського народного декоративного мистецтва поєднала творча харизма художника-кераміста Лесі Падун (Полонне, Хмельниччина). 6 листопада 2015 року у виставковому залі київського музею відбулася презентація персональної виставки мисткині «Кераміка: рефлексії тілесності».

Творчість Лесі Падун постала паростками мистецької школи Львівської національної академії мистецтв, які згодом вивершила кількарічна керамопрактика на Полонському фарфоровому заводі.

Упродовж 2009–2013 років художниця-керамістка активно експонувала свої твори на художніх виставках в Україні (Львів, Суми, Опішне, Чернігів, Київ), Польщі (Варшава, Болеславець, Вроцлав), Російській Федерації (Санкт-Петербург), США (Нью-Йорк).

Водночас Леся Падун впевнено презентувала свій творчий доробок у мистецьких проектах Опішного, серед яких Національна виставка-конкурс художньої кераміки «КерамПІК у Опішному!» (2010, 2013), ІІІ ІНТЕРСимпозіум кераміки в Опішному «2012: 12х12» (2012), Національна виставка художньої кераміки «ПАРАdocх. 1.0-nmc-ua:2015» (2015).

Фрагмент експозиції персональної виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун (Полонне, Хмельниччина), що експонується в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Фрагмент експозиції персональної виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун (Полонне, Хмельниччина), що експонується в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Фрагмент експозиції персональної виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун (Полонне, Хмельниччина), що експонується в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Фрагмент експозиції персональної виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун (Полонне, Хмельниччина), що експонується в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Фрагмент експозиції персональної виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун (Полонне, Хмельниччина), що експонується в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Фрагмент експозиції персональної виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун (Полонне, Хмельниччина), що експонується в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

В Опішному мисткиня стала й одним з постійних учасників КЕРАМОрезиденції – новітнього проекту, головною метою якого є надання необхідної виробничої бази й комфортних умов для творчої роботи сучасним українським художникам-керамістам у музейно-гончарському середовищі. Упродовж 2012–2015 років художниця-керамістка створила нові роботи для виставок, активно спілкувалася з українськими й чужоземними художниками-керамістами, таким чином набуваючи нових вражень і досвіду роботи.
Першим мистецьким досягненням Лесі Падун у КЕРАМОрезиденції стала виставка «МЕТАморфози» (2014), яка репрезентувала 18 творів, натхненно виплеканих в Опішному впродовж 2012–2013 років. Виставкову експозицію продовжила глиняна декоративна модернова лавка, що експонується на подвір’ї Центру розвитку духовної культури Національного музею-заповідника українського гончарства.

Друга персональна виставка «ЛЕСЯ ПАДУН: FUTURUM-САД®ЛЛП» («Той сад, що в мені») стартувала в червні 2015 року й заявила про свого автора як мистця, що прагне інтегрувати власну творчість у коло європейської керамологічної спадщини й сучасних досягнень художників-керамістів. Із глибин свідомості художниці-керамістки постав сад – ідей, образів, світогляду, її власної життєвої філософії. Тендітні паростки керамотворчих задумів, що переросли в потужні крони новітніх творів, буяють різнобарв’ям палітри в неочікуваному виображенні форми – її геометрики й пластики. Мистецький проект «КВІТКА», доповнивши виставку, став способом духовного самовираження сутності мисткині – витонченої й водночас потужної, дивовижної і яскравої, багатогранної квітки в сучасному керамопросторі.

Нинішня експозиція «КЕРАМІКА: РЕФЛЕКСІЇ ТІЛЕСНОСТІ» презентує понад 30 творів з фондової колекції Національного музею-заповідника українського гончарства та приватної збірки мисткині. У ній втілено авторське сприйняття Лесею Падун навколишнього світу й загалом творчі рефлексії як здатність у процесі мистецького самовираження сприймати об’єктивне зовнішнє середовище й внутрішнє «я».

За уявленням мисткині, «кожна людина переживає якісь відчуття від споглядання навколишнього, які збирає у своїй свідомості, ніби магніт, і переосмислює. Кожна робота – це рефлексія, свідоме чи несвідоме «вихлюпування» зовнішнього світу в глину. У мене багато настроєвих робіт, що втілюють емоції – сльози, веселощі, радість. Є твори, які презентують об’єкт – метелика, дерево, пагорби. Мені хотілося би спонукати глядача до діалогу. Для мене дуже важливо, аби кожен пропустив глиняний твір через себе і відкрив щось своє».

Авторські рефлексії художниця-керамістка вбирає в «тіло», що узагальнюється до розуміння глини як матерії – об’єкту втілення творчих ідей. Як наслідок, керамотворчість Лесі Падун втілює парадигму сприйняття – рефлексія – «тілесність» глини.

Під час презентації виставки відома художниця-керамістка, член Національної спілки художників України Неллі Ісупова зазначила: «Мене вразила технологічна новація авторки. Їй вдалося досить оригінально поєднати матовість шамоту і блиск поливи. Роботи Лесі Падун дуже сучасні. Кожна ідея, втілена в них, довершена. Дивовижно, що з традиційного фарфорового заводу постала така сучасна художниця-керамістка».

На вернісаж виставки Лесі Падун завітали київські художники-керамісти й мистці – друзі авторки від часу навчання у Львівській національній академії мистецтв, нині художники-керамісти – Іван Фізер та Олеся Дворак-Галік, куратор Фестивалю сучасної кераміки в урбаністичному просторі «ЦеГлина». «Леся свою стилістику випрацювала після того, як закінчила академію й почала творчо працювати в Опішному. Мені здається, що керамісти бояться експериментувати з геометричними формами, тому що глина пластична, і мистці беруть переважно абстрактні, гончарні форми, або такі, що легко піддаються формуванню. Леся поєднує складні геометричні форми, які б не кожен кераміст наважився поєднати. Вона робить це сміливо, дуже технічно, дуже стримано в деякий моментах, а в деяких – навпаки, яскравіше», – зауважила Олеся Дворак-Галік.

Презентуючи новітнє покоління українських мистців кераміки, Леся Падун впевнено інтегрує власну творчість у культурний набуток сьогочасся. Нинішня виставка потвердила оригінальність мистецького самовираження молодої мисткині.

Кераміст, учасник Е-літньої АКАДЕМІЇ ГОНЧАРСТВА для романтиків, харизматиків, диваків і діячів в Опішному 2012 року Дмитро Стаховський (Глеваха, Київщина) та кераміст, куратор Фестивалю сучасної кераміки в урбаністичному просторі «ЦеГлина» Олеся Дворак-Галік (Київ) оглядають експозицію виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Кераміст, учасник Е-літньої АКАДЕМІЇ ГОНЧАРСТВА для романтиків, харизматиків, диваків і діячів в Опішному 2012 року Дмитро Стаховський (Глеваха, Київщина) та кераміст, куратор Фестивалю сучасної кераміки в урбаністичному просторі «ЦеГлина» Олеся Дворак-Галік (Київ) оглядають експозицію виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» художника-кераміста Лесі Падун. Київ. 06.11.2015. Фото Світлани Конюшенко. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Автор виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» – художник-кераміст Леся Падун (Полонне, Хмельниччина). Київ. 06.11.2015. Фото Антона Плохого. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Автор виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» – художник-кераміст Леся Падун (Полонне, Хмельниччина). Київ. 06.11.2015. Фото Антона Плохого. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Зліва направо: художник-кераміст Михайло Головко (Київ), генеральний директор Національного музею українського народного декоративного мистецтва Адріана Вялець, автор виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» Леся Падун, заступник генерального директора з наукової роботи Національного музею українського народного декоративного мистецтва Людмила Білоус, художник, член Національної спілки художників України та Спілки дизайнерів України, голова секції декоративно-прикладного мистецтва Київської організації Національної спілки художників України Володимир Балибердін та заступник з культурно-освітньої роботи генерального директора Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному Тетяна Литвиненко. Київ. 06.11.2015. Фото Антона Плохого. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Зліва направо: художник-кераміст Михайло Головко (Київ), генеральний директор Національного музею українського народного декоративного мистецтва Адріана Вялець, автор виставки «Кераміка: рефлексії тілесності» Леся Падун, заступник генерального директора з наукової роботи Національного музею українського народного декоративного мистецтва Людмила Білоус, художник, член Національної спілки художників України та Спілки дизайнерів України, голова секції декоративно-прикладного мистецтва Київської організації Національної спілки художників України Володимир Балибердін та заступник з культурно-освітньої роботи генерального директора Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному Тетяна Литвиненко. Київ. 06.11.2015. Фото Антона Плохого. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

Жанна Різниченко, інформаційна служба Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, для Рукотворів